Talousteema Oy
   
Talousteema Oy
Etusivu Blogi Verouutiset Talousteema Palaute
Talousteema Oy

Lassi Mäkinen

Verohallinnolta lepsu ohje epäselvän lain tulkitsemiseksi
5.4.2023 | © Talousteema Oy

Verohallinnon maaliskuussa julkaisema ohje vuoden alussa käyttöönotetuista tutkimus- ja kehittämismenojen lisävähennyksistä tarjoaa suuryrityksille ruhtinaalliset verovähennykset. Pienemmillä yrityksillä ei ole tasavertaisia mahdollisuuksia. Laki, sitä koskeva lakialoite sekä siitä annettu Verohallinnon löysä ohje avasivat verokonsulteille kultakaivoksen.

Verohallinto antoi 22.3.2023 ohjeen viime joulukuussa eduskunnassa säädetystä laista tutkimus- ja kehittämistoiminnan menoihin perustuvista lisävähennyksistä verotuksessa, joka astui voimaan tammikuun alussa. Laki säädettiin kiireessä poikkeuksellisella tavalla.

Yleensä lait säädetään hallituksen esitysten perusteella, mutta tämä laki säädettiin kansanedustajien lakialoitteen pohjalta. Valtiovarainministeriön ehdotus oli niin keskeneräinen, että hallitus ei antanut siitä esitystä. Kansanedustajille se kuitenkin kelpasi sellaisenaan.

Lakialoitteen allekirjoitti 142 kansanedustajaa. Mukana olivat kaikki eduskuntapuolueet. Ensimmäinen allekirjoittaja oli SDP:n Matias Mäkynen, joka käsittääkseni oli hankkeen puuhamies. Oliko hänellä tarkoitus luoda itsestään myönteistä mielikuvaa eduskuntavaalien edellä?

Laki on sekä tarkoitukseltaan vinksahtanut että monilta osin huonosti kirjoitettu. En ryhdy ruotimaan kaikkia sen epäkohtia vaan käsittelen kahta keskeisintä vinoutumaa: tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteen tulkintaa sekä vähennettävien menojen rajaamista.

Lain mukaan yritys saa tehdä tutkimus- ja kehittämismenoista yleisen 50 prosentin lisävähennyksen, kun nämä menot jo itsessään ovat vähennettäviä. Jos seuraavana vuonna tutkimus- ja kehittämismenojen määrä on suurempi kuin edellisen vuoden menot, yritys saa tehdä lisäyksestä vielä 45 prosentin ylimääräisen lisävähennyksen. Kaikkiaan lisämenosta voidaan vähentää jopa 195 prosenttia.

Laki näyttää olevan yrityksille suoranainen kultakimpale, mutta se on suurille kirkkaampi kuin pienille.

Vaikka suhtaudun lakiin kriittisesti, kannustan yrityksiä hyödyntämään sitä mahdollisimman tehokkaasti, koska se tarjoaa runsaskätiset verovähennykset.


Tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteen tulkinta

Lain 2 §:ssä tutkimus ja kehittämistoiminta määritellään seuraavasti:

”Tässä laissa tarkoitetaan:
1) tutkimus- ja kehittämistoiminnalla sellaista luovaa ja systemaattista toimintaa tiedon lisäämiseksi tai tiedon käyttämiseksi uusiin sovelluksiin, jolla tavoitellaan jotain olennaisesti uutta; …”


Lakialoite (LA 69/2022 vp) tarkentaa tutkimus- ja kehittämistoiminnan määrittelyä viittaamalla OECD:n julkaisemaan Frascati-käsikirjaan ja Tilastokeskuksen käyttämään määritelmään.

Lakialoitteessa kerrotaan Frascati-käsikirjasta mm. seuraavaa:

”Ollakseen tutkimus- ja kehittämistoimintaa toiminnan tulee käsikirjan mukaan ainakin periaatteessa täyttää kaikki seuraavat kriteerit: toiminta tähtää uusiin löydöksiin; toiminta on luovaa; toiminnan lopputulos on jokseenkin epävarma; toiminta on systemaattista eli suunniteltua ja budjetoitua; toiminnalla tähdätään tuloksiin, jotka ovat siirrettävissä ja/tai toistettavissa.”

Suunnilleen samat asiat sisältyvät myös Tilastokeskuksen määritelmään.

Lakialoite rajaa tutkimus- ja kehittämistoiminnan ulkopuolelle seuraavia toimintoja:

”Tutkimus- ja kehittämistoimintaa ei esimerkiksi ole rutiiniluonteinen tuotteiden, palveluiden tai toiminnan kehittäminen. Vastaavasti luonteeltaan yleistä hallinnollista tai myyntiin ja markkinointiin liittyvää työtä ei lueta tutkimus- ja kehittämistoiminnan määritelmän piiriin.”

Lakialoitteen mukaan tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitettä tulee tulkita laajasti:

”Koska tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitettä ei voida tyhjentävästi määritellä, tulisi arvioinnissa pyrkiä ennemmin laajaan kuin suppeaan tulkintaan.”

Verohallinto havainnollistaa ohjeessaan tutkimus- ja kehittämistoiminnan tunnusmerkkejä kymmenillä esimerkeillä. Esimerkeissään Verohallinto tulkitsee tutkimus- ja kehittämistoimintaa suppeasti eikä laajasti, vaikka laajaa tulkintaa lakialoite edellyttää.

Esimerkin 3 mukaan kauppaliike aikoo perustaa verkkokaupan. Tätä Verohallinto ei pidä laissa tarkoitettuna tutkimus- ja kehittämistoimintana. Kantaansa se perustelee sillä, että kyseessä ei ole olennaisesti uuden kehittäminen.

Ohjeen eri kohdassa Verohallinto kuitenkin toteaa seuraavasti:

”Sitä, onko kyseessä säännöksen tarkoittamalla tavalla olennaisesti uuden tavoittelu, arvioidaan lähtökohtaisesti verovelvollisen itsensä kannalta.”

Verohallinnon perustelu verkkokauppaan siirtymistä havainnollistavassa esimerkissä on outo. Kun kauppaliike on aikaisemmin myynyt tuotteensa myymälässä, verkkokauppa on sille aivan uudenlainen toimintatapa. Sen toteuttamiseksi koko toimintaprosessi on suunniteltava yksityiskohtaisesti toisenlaiseksi kuin aikaisempi prosessi on ollut.

Vaikka verkkokauppa on nykyisin yleistä, tälle yksittäiselle liikkeelle se on täysin uusi asia eikä sen toteuttamisesta ole olemassa mitään yleispätevää kaavaa.


Vähennettävien menojen rajaukset

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lisävähennysten menoperuste määritellään lain 3 §:n ensimmäisessä momentissa seuraavasti:

”Yleinen lisävähennys lasketaan verovelvollisen omaan elinkeinotoimintaan tai maatalouteen liittyvään tutkimus- ja kehittämistoimintaan kohdistuvien palkkojen ja ostettujen tutkimus- ja kehittämistoiminnan palveluiden menojen yhteismäärän perusteella.”

Vähennys voidaan siis tehdä tutkimus- ja kehittämistyötä tekevien henkilöiden palkkojen sekä ostettujen palvelujen laskujen perusteella. Palkkoihin ei sisällytetä henkilösivukuluja eikä muitakaan menoja. Sen sijaan ostopalvelun lasku voi sisältää palkkojen lisäksi henkilösivukulut, yleiskulut ja myyjäyrityksen voiton. Tässä onkin pelin paikka, jonka Verohallinto siunaa ohjeessaan.

Jos yrityksellä on vaihtoehtoina työn teettäminen omilla työntekijöillä tai sen ostaminen palveluntuottajalta, työntekijän palkka voi olla esimerkiksi 30 euroa tunnilta, mutta palveluntuottaja saattaa veloittaa yritykseltä esimerkiksi 300 euroa tunnilta. Verohallinto ei aio puuttua laskun summaan, jos sen perusteena on tutkimus- tai kehittämistyön tekeminen yritykselle.

Palvelun tuottaja ei saa tehdä laissa tarkoitettuja lisävähennyksiä, vaan ne tekee palvelun ostaja. Tuottaja voi kuitenkin vähentää kaikki menonsa normaalisti ja laskuttaa työstä ostajan kanssa sovitun hinnan.

Esimerkkitapauksessa yritys saa henkilön 30 euron tuntipalkasta vähentää verotuksessaan 45 euroa. Jos yritys ostaa palvelun 300 euron tuntihinnalla, se saa vähentää verotuksessaan 450 euroa.

Erikoinen tilanne syntyy, jos palvelun myyjä ja ostaja kuuluvat samaan konserniin. Verohallinto kirjoitti asiasta seuraavasti:

”Laissa tarkoitetun palvelun myyjä voi olla verovelvolliseen nähden täysin riippumaton taho, mutta yhdistelmävähennyksen perusteeseen hyväksyttäviä henkilöstön tuottamia palveluita voidaan ostaa myös esimerkiksi tutkimus- ja kehittämistoimintaa harjoittavan yrityksen kanssa samaan konserniin kuuluvalta toiselta yritykseltä.”

Konsernissa palveluhintaa voidaan manipuloida verovähennysten maksimoimiseksi.

Konsernin tutkimus- ja kehitysyhtiö voi laskuttaa jostakin projektista esimerkiksi 100.000 euroa, jolloin työn ostava yhtiö saa tehdä 100.000 euron normaalin vähennyksen ja 50.000 euron lisävähennyksen.

Tutkimus- ja kehitysyhtiö vähentää omat kustannuksensa ilman lisävähennystä ja laskuttaa ostavalta yhtiöltä sovitun hinnan. Tässä tapauksessa tutkimus- ja kehitysyhtiön henkilökunnan palkkasumma voi olla esimerkiksi 50.000 euroa ja loppu 50.000 euroa laskun summasta olisi silloin henkilösivukuluja, yleiskuluja ja voitto-osuutta.

Pienyrityksillä ei yleensä ole samaa mahdollisuutta eriyttää tutkimus- ja kehitystyötään erilliseen yhtiöön kuin suuryritysten konserneilla on. Laki kuitenkin houkuttelee mikroyritysten yrittäjät perustamaan nykyisen yrityksen rinnalle erillisen kehitysyhtiön.

Esimerkiksi ohjelmistoja tuottavien yhtiöiden kannattaa eriyttää toimintansa myynti- ja markkinointiyhtiöön sekä suunnittelu- ja ohjelmointiyhtiöön.

Toisen vaiheen ylimääräisen lisävähennyksen maksimoimiseksi projekti kannattaa ajoittaa siten, että se alkaa tilikauden lopussa, jolloin ensimmäisen tilikauden vähennettävät menot ovat pienet, ja jatkuu koko seuraavan tilikauden, jolloin vähennettävät menot toisella tilikaudella ovat huomattavasti suuremmat. Ylimääräisen 45 prosentin lisävähennyksen menopohja on silloin suurimmillaan, vaikka projektin henkilökuntamäärä ei lisäänny.

Lassi Mäkinen

Sijoituksen reaalituotto ei ole millään tavoin reaalinenPankit vaanivat tilitoimistojen apajiaKirjanpito tuhlaa arvokasta työaikaaOlen yli 50 vuotta laskenut väärinEkonomistit seuraavat vääriä talouslukujaVoittaako yritys rahaa vai pääomaa?Mitä pitäisi tehdä, kun rahat alkavat loppua?Alv:n alarajahuojennuksen tilalle tarvitaan parempi menettelyMaksetaanko osingot voitoista?Modernia kassavirtalaskentaa YhdysvalloissaYritysjohdolle tuoretta tietoa rahan riittävyydestä tulevaisuudessaHoltitonta taloudenhoitoaElämme talouden satumaailmassa irti todellisuudestaMitä hyötyä on voitosta?Yritysmuodoksi riittää pelkkä yritysTaas nollatutkimus yrittämisestäDigitalisaatio ja epärehellisyys käsi kädessäKonkurssit lisääntyvät ja valtio hyötyyVerohallinnolta lepsu ohje epäselvän lain tulkitsemiseksiKirjanpitolain vähäisyyttä koskevien pykälien hyödyntäminenPienille yhdistyksille luotiin turha ”tilinpitomalli”Verosihteerin lähettämä selvityspyyntö tuli kalliiksi tilitoimistolleMihin tasetta oikeastaan tarvitaan?Mihin tuloslaskelmaa oikeastaan tarvitaan?Vuosi vaihtui ja talous kuihtuu – mistä valoa talouteen?Kansanedustajien joululahja yrityksilleVirtuaaliviivakoodista maksutietokoodiVääjäämättä päädytään yhteen yritysmuotoonValhe, emävalhe, tilasto, tilinpäätösAutomaatio ei vähentänyt kirjanpitäjien määrääVaromatonta liikevaihdon laskentaaKatsekontakti, hymy ja tervehdys eivät maksa mitäänVerohallinto siirtää taas omia tehtäviään yrittäjilleKirjanpitolaki on uudistettava pikaisestiMoni yrittäjä lopettaa, jos YEL-maksut nousevatPitäisikö palkanlaskijoiden mennä lakkoon?Asunto-osakeyhtiön talousarvion lakiperusteinen umpisolmuAsunto-osakeyhtiöt laativat kirjanpitonsa liian vaikeastiMiten meidän käy, kun Venäjä tuhoaa taloutensa?Ukrainan sota vahingoittaa suomalaisiakin yrityksiäTaloushallintoalan tulevaisuusPienyrityksen elämä on turvatontaTaitamattomasti säädetty varojenjaon rajoitusOn parempi tehdä oikeita asioita väärin kuin vääriä asioita oikeinEntiset pimeät taksit ovat nyt laillisiaKorona muutti koko loppuelämäniKevytyrittäjäpalvelun kirjanpito vedettiin umpisolmuunSuomeen tarvitaan selluvero, sahavero ja kaivosveroHoidatko raha-asioitasi kuin Suomen valtio?Tarjoatko asiakkaallesi, mitä hän tarvitsee vai mitä haluaa?Yrittäjän terveys ei tunnu kiinnostavan ketäänYrittäjien kaivettava taistelukirveet esiinYritysverotusta voidaan ja pitääkin muuttaaKassavirta-ajattelu 11: ElämänasenneKassavirta-ajattelu 10: Melkein kaikki konkurssit voidaan välttääKassavirta-ajattelu 9: Kassavirtaverotus on oikeudenmukaistaKassavirta-ajattelu 8: Kassavirtaan perustuva tilitoimistopalveluKassavirta-ajattelu 7: Kassavirtalaskennan ohjelmistotValtiokonttori tulkitsee kustannustukilakia väärinKassavirta-ajattelu 6: Tehokasta kirjanpitoa suoraan tiliotteistaKassavirta-ajattelu 5: Kassasuunnittelu valaisee tulevaisuudenKassavirta-ajattelu 4: Iso hanke imee kassan kuivaksiKirjanpitolautakunnan lausunto tilinpäätöksen allekirjoittamisestaKassavirta-ajattelu 3: Sesonkivaihtelut kurittavat kassavirtaaKassavirta-ajattelu 2: Vahva kassavirta parantaaKassavirta-ajattelu 1: Kassavirtalaskenta maanläheistäMaksullinen verkkolaskutus on kehityksen jarruYhdenkertainen ei ole yksinkertaistaTilinpäätös valmistui heti seuraavana aamunaVaihtoehto Verohallinnon tilitoimistolleVerohallinto perustaa ”ilmaisen” tilitoimistonMiksi kirjanpito-ohjelmia on vaikea käyttää?SapattivuosiEduskunta pudotti pommin kirjanpitolautakunnan pöydälleTilitoimistovero rasittaa tilitoimistojen asiakkaitaYrittäjän nähtävä pitemmälle kuin ekonomistitVerotusta koodataan umpisolmuunKorona jättää jälkiä elämäämmeHallituksella väärä näkökulma työllistämiseenTilinpäätöksissä liikaa klappiaKovia kokeneet ja fiksut pärjäävätYrittäjät nostettiin tikun nokkaan kivitettäviksiPienet tilitoimistot voivat pelastaa SuomenYrittäjän piinakevätValmistaudu lamaan, vaikka se ei tulisikaanKassavirtalaskenta voittaa kuusi nollaAvaan kirjanpitoni ytimenKoodasin uudenlaisen kirjanpitosovelluksenHinta on tunneasia ostajalle ja myyjällePöytäkirja voi olla väärä todisteKompastuin Verohallinnon kielivirheeseenHerätys Verohallinto, elämme 2000-luvulla!Ilmasto-ongelma ei ratkea roskalaatikoillaEi saa suosia pientä tilitoimistoaPerustin osakeyhtiön ja yllätyinMiten tilitoimistot selviytyvät?Piiloverotus raskaampaa kuin avoin verotusTilitoimiston uusi suuntaOvela tilitoimistoalan valtausjuoniKirjanpitolain reliikitRahanpesun valvonta maksaa 355 euroaYrittäjiin kohdistuvaa vihapuhettaKateuden ryydittämää yrittäjien noitavainoaOsakeyhtiö on mainettaan parempiYrittäjä on monen sortin velvollinenSuomalaiset ovat tarkkoja talousasioissaHe ansaitsevat paremman työn ja elämänTilitoimistot tienhaarassa: täysautomaatio vai asiantuntijapalveluOsakepääomarajan poistamisesta tuli torsoTilinpäätökset laaditaan liian vaikeastiKuka maksaa turhan työn?Yrittäjyyden ylistäminen ei enää riitä vaan tarvitaan tekojaSuomen valtiosta on tullut digiterroristiKotitarkastajat nelihenkisiin perheisiin – onko totta?Tulevaisuudessa vain osakeyhtiöitäYötöitä kirjanpitäjille ja palkanlaskijoilleSeuraavaksi valvontakamerat kassoilleSuomen Yrittäjät nujakoi turhaan ay-liittojen kanssaPalkkaennakko ei ole palkka vaan pikavippiTulorekisterissä on päivämäärävirheHallitus mahdollistaa ihmisten säästöjen ryöstämisenKiristyvästä tietosuojasta paineita luottotietoyhtiöillePuolen vuoden musta aukko asuntoyhtiön taloudessa”Joskus tulee virheilmoitus, joka sitten häviää itsestään”Kassavirtahanke täyttää 15 vuottaTulorekisteri – kenen byrokratiaa se keventää?Aika ja raha – yrittäjän kaksi stressiäSuomen valtio tuotti taas tappiotaAllekirjoitettua tilinpäätöstä ei saa muuttaa”Kuuden euron simmi”Miksi taloushallinnon muutokset ajoitetaan vuodenvaihteeseen?Pienet tilitoimistot kyllä pärjäävät, mutta suuret…Tuntemattomat tilinpäätöskaavat suojaavat yrittäjää vainoltaMiten valvonta ”laaditaan”?Miksi yrittämisen byrokratia tuntuu kevyeltä?Arvonlisäverolaki kirjoitettiin kateuden kiimassaVerohallinto järjestää kirjanpitäjien hirttäjäiset tammikuussaSumu laskeutui Suomen talouden ylleYhdenkertainen kirjanpito kummittelee”Posti kulkee, kun Kusti polkee”Puhumattomuus on velallisen pahin virheTelia myy viestipalveluita mutta vastaa viesteihin hitaasti”Itselleen sika kiusan tekee…”Kolmen vuoden säännön anatomiaKirjanpitolaki rikkoo varovaisuuden periaatettaPyhä osinkoverotus – ”Miks kaiken pitää aina muuttua?”Vain muutos on varmaaValoa ikkunoissaOmaVero on huonompi kuin odotinPieni nainen ja iso unelmaTyö on antamista – ei ottamistaPuhelinetujen ennakonpidätykset tarpeetonta näpräämistäAuto kirjanpidossa – auto ei kirjanpidossa – auto jälleen kirjanpidossaVATT:n veroselvitys unohti tärkeimmän investointikannustimenABC-huoltamon kahvilassa on paras veroasiantuntemusMicrosoftille asiakkaat ovat vain lypsykarjaaKuudenkymmenen talousjohtajan harhainen totuusHankasalmi, Hämeenlinna, Oulu ja HelsinkiPienessä yrityksessä ihminen puhuu ihmiselleEduskunnassa saa valehdella mutta ei syyttää valehtelustaSeura-lehti: "Mikä kannustaa yrittämään?"Juha Sipilä haluaa Suomeen 110.000 uutta työpaikkaaJuuri nyt tilitoimistopalveluiden tarve kasvaa”Tämä on aivan hevon humppaa”Tekisinkö tilinpäätöksen vanhan vai uuden lain mukaisesti?
Talousteema Oy
 © Talousteema Oy 2014 – 2024