Talousteema Oy
   
Talousteema Oy
Etusivu Blogi Verouutiset Talousteema Palaute
Talousteema Oy

Lassi Mäkinen

Digitalisaatio ja epärehellisyys käsi kädessä
5.5.2023 | © Talousteema Oy

Yritykset siirtyvät digitaalisiin palveluihin. Vastuuhenkilöitä ei enää voi tavoittaa, vaan tilalle on tullut kasvoton asiakaspalvelu. Ensimmäisenä on robotti, joka ei tiedä edes, kuinka paljon kello on. Kun monen vaiheen jälkeen chatissa vastaa ihminen, hänellä ei ole sukunimeä eikä hänkään tiedä mistään mitään.

Posti ei enää ole kelvollinen tiedonvälityspalvelu. Kirjeen kulku kestää liian kauan, jos se edes menee perille.

Vaimoni sai sairaalasta postitse lähetetyn kutsun lääkärin vastaanotolle. Kirje oli lähetetty viikko aikaisemmin ja vastaanottoaika oli heti seuraavana päivänä kutsun saapumisen jälkeen. Postin ”Välitämme” -mainoskampanja ei yhtään lohduta, jos oikeasti ei välitetä.

Sähköposti olisi käyttökelpoinen palvelumuoto, mutta yritykset ovat alkaneet hyljeksiä sitä. Jopa teleyritykset, jotka myyvät sähköpostipalvelua, kieltäytyvät itse käyttämästä sitä. Tilalle ovat tulleet palautelomakkeet ja chattipalvelut.

Kun palautelomake on täytetty, siihen kirjoitettua viestiä ei voi dokumentoida, sillä tiedot ovat lomakkeen eri kentissä, jotka ovat pieniä kuin linnunpönttöjen aukot ja tekstiä enemmän kuin aukkoon mahtuu.

Chattipalvelussa robotti seisoo portinvartijana. Se ei ymmärrä mistään mitään, vaan vaatii kirjoittamaan kysymyksen yhä uudelleen, kunnes asiakas kyllästyy. Paras keino robotin ohittamiseksi on teksti: ”Haluan ihmisen palvelemaan minua.”

Sähköyhtiö oli jostakin käsittämättömästä syystä lopettanut määräaikaisen sähkösopimukseni, josta oli vielä vuosi jäljellä. Sain sopimuksen katkeamisesta tiedon tekstiviestinä: ”Sähkösopimuksesi kanssamme on päättynyt. Toivoisimme sinun antavan meille palautetta vastaamalla lyhyeen kyselyyn. Lämmin kiitos asiakkuudestasi! Terveisin Xyz Oy.”

Soitin asiakaspalvelun numeroon, jossa kerrottiin odotusajan olevan yli 30 minuuttia. Päätin odottaa ja kuunnella kurjaa mölinää, jota kutsutaan musiikiksi.

Puhelimeen vastasi naishenkilö, jonka nimestä en saanut selvää. Onneksi äänitin puhelun, kuten aina teen tällaisissa tilanteissa. Henkilö kertoi, että sopimukseni oli päättynyt. En muistanut, milloin sopimuksen pitäisi loppua, vaan luotin asiakaspalvelijan sanaan. Hän tarjosi uutta sopimusta, jonka hinta oli noin kaksinkertainen vanhaan nähden. Tein sopimuksen, kun muuta vaihtoehtoa ei ollut.

Puhelun jälkeen tarkistin arkistostani edellisen sopimuksen tiedot. Kävi ilmi, että sen olisi pitänyt jatkua vielä vuosi eteenpäin, mutta jostakin kummallisesta syystä se oli päättynyt.

Yritin uudelleen soittaa asiakaspalveluun. Odotusaika oli edelleen yli 30 minuuttia. Soitin vielä jonkin ajan kuluttua uudelleen, mutta kyllästyin, kun odotusaika ei ollut lyhentynyt. Päätin tehdä reklamaation kirjallisena.

Xyz Oy:n verkkosivuilla ei ollut palautelomaketta, mutta siellä oli chatti. Robotti ei ymmärtänyt, kun selitin asian. Pyysin ihmisen palvelijaksi. Sain viestin Amandalta, jolla ei ole sukunimeä. Ei hänkään pystynyt auttamaan asiassa, joten pyysin sähköpostiosoitteen, johon voisin lähettää reklamaation.

Kun sain osoitteen sopimus@xyz.fi, lähetin viestin ja vastaukseksi sain automaattisen palauteviestin, johon ei voinut vastata.

Odotin kaksi päivää, mutta vastausta ei kuulunut. Lähetin reklamaation uudelleen kirjeitse. En tiennyt meneekö kirje perille ja, jos menee, milloin se menee, ja tuleeko siihenkään vastausta.

Etsin vimmatusti yhtiön johtohenkilöiden nimiä ja sähköpostiosoitteita ja lopulta löysin. Yhtiöiden mediasivuilla on aina jokin sähköpostiosoite. Xyz Oy:ssä mediayhteyshenkilö oli sattumoisin yhtiön vt. toimitusjohtaja. Lähetin hänelle sähköpostiviestin. Heti alkoi tapahtua.

Virhe oli siinä, että sopimukseni lopetettiin, vaikka aivan muun asiakkaan sopimus piti päättää.

Sopimus laitettiin kuntoon ja yhtiö pahoitteli virhettään. Sain jopa 20 euron alennuksen sähkölaskuuni. Onhan se jotakin, mutta summa ei korvaa sitä työtä, joka minulle aiheutui heidän virheestään.

Ennen vanhaan ihmisen sai puhelimeen heti ja posti meni perille varmasti. Asiat hoituivat nopeasti eikä tarvinnut epäillä kenenkään luotettavuutta. Mihin tämä maailma on menossa?

Kulkevatko digitalisaatio ja epärehellisyys käsi kädessä? Ovatko suuret yhtiöt niin vastuullisia kuin ne julistavat verkkosivuillaan? Vai onko kysymys vain vastuupesusta, jolla kepulikonstit saadaan näyttämään rehellisiltä?

Nukkuvatko suuryritysten palveluksessa olevat ihmiset yönsä rauhassa? Ainakaan yritysten asiakkaat eivät saa nukutuksi, vaan he pureskelevat stressaantuneina kynsiään.

Lassi Mäkinen

Sijoituksen reaalituotto ei ole millään tavoin reaalinenPankit vaanivat tilitoimistojen apajiaKirjanpito tuhlaa arvokasta työaikaaOlen yli 50 vuotta laskenut väärinEkonomistit seuraavat vääriä talouslukujaVoittaako yritys rahaa vai pääomaa?Mitä pitäisi tehdä, kun rahat alkavat loppua?Alv:n alarajahuojennuksen tilalle tarvitaan parempi menettelyMaksetaanko osingot voitoista?Modernia kassavirtalaskentaa YhdysvalloissaYritysjohdolle tuoretta tietoa rahan riittävyydestä tulevaisuudessaHoltitonta taloudenhoitoaElämme talouden satumaailmassa irti todellisuudestaMitä hyötyä on voitosta?Yritysmuodoksi riittää pelkkä yritysTaas nollatutkimus yrittämisestäDigitalisaatio ja epärehellisyys käsi kädessäKonkurssit lisääntyvät ja valtio hyötyyVerohallinnolta lepsu ohje epäselvän lain tulkitsemiseksiKirjanpitolain vähäisyyttä koskevien pykälien hyödyntäminenPienille yhdistyksille luotiin turha ”tilinpitomalli”Verosihteerin lähettämä selvityspyyntö tuli kalliiksi tilitoimistolleMihin tasetta oikeastaan tarvitaan?Mihin tuloslaskelmaa oikeastaan tarvitaan?Vuosi vaihtui ja talous kuihtuu – mistä valoa talouteen?Kansanedustajien joululahja yrityksilleVirtuaaliviivakoodista maksutietokoodiVääjäämättä päädytään yhteen yritysmuotoonValhe, emävalhe, tilasto, tilinpäätösAutomaatio ei vähentänyt kirjanpitäjien määrääVaromatonta liikevaihdon laskentaaKatsekontakti, hymy ja tervehdys eivät maksa mitäänVerohallinto siirtää taas omia tehtäviään yrittäjilleKirjanpitolaki on uudistettava pikaisestiMoni yrittäjä lopettaa, jos YEL-maksut nousevatPitäisikö palkanlaskijoiden mennä lakkoon?Asunto-osakeyhtiön talousarvion lakiperusteinen umpisolmuAsunto-osakeyhtiöt laativat kirjanpitonsa liian vaikeastiMiten meidän käy, kun Venäjä tuhoaa taloutensa?Ukrainan sota vahingoittaa suomalaisiakin yrityksiäTaloushallintoalan tulevaisuusPienyrityksen elämä on turvatontaTaitamattomasti säädetty varojenjaon rajoitusOn parempi tehdä oikeita asioita väärin kuin vääriä asioita oikeinEntiset pimeät taksit ovat nyt laillisiaKorona muutti koko loppuelämäniKevytyrittäjäpalvelun kirjanpito vedettiin umpisolmuunSuomeen tarvitaan selluvero, sahavero ja kaivosveroHoidatko raha-asioitasi kuin Suomen valtio?Tarjoatko asiakkaallesi, mitä hän tarvitsee vai mitä haluaa?Yrittäjän terveys ei tunnu kiinnostavan ketäänYrittäjien kaivettava taistelukirveet esiinYritysverotusta voidaan ja pitääkin muuttaaKassavirta-ajattelu 11: ElämänasenneKassavirta-ajattelu 10: Melkein kaikki konkurssit voidaan välttääKassavirta-ajattelu 9: Kassavirtaverotus on oikeudenmukaistaKassavirta-ajattelu 8: Kassavirtaan perustuva tilitoimistopalveluKassavirta-ajattelu 7: Kassavirtalaskennan ohjelmistotValtiokonttori tulkitsee kustannustukilakia väärinKassavirta-ajattelu 6: Tehokasta kirjanpitoa suoraan tiliotteistaKassavirta-ajattelu 5: Kassasuunnittelu valaisee tulevaisuudenKassavirta-ajattelu 4: Iso hanke imee kassan kuivaksiKirjanpitolautakunnan lausunto tilinpäätöksen allekirjoittamisestaKassavirta-ajattelu 3: Sesonkivaihtelut kurittavat kassavirtaaKassavirta-ajattelu 2: Vahva kassavirta parantaaKassavirta-ajattelu 1: Kassavirtalaskenta maanläheistäMaksullinen verkkolaskutus on kehityksen jarruYhdenkertainen ei ole yksinkertaistaTilinpäätös valmistui heti seuraavana aamunaVaihtoehto Verohallinnon tilitoimistolleVerohallinto perustaa ”ilmaisen” tilitoimistonMiksi kirjanpito-ohjelmia on vaikea käyttää?SapattivuosiEduskunta pudotti pommin kirjanpitolautakunnan pöydälleTilitoimistovero rasittaa tilitoimistojen asiakkaitaYrittäjän nähtävä pitemmälle kuin ekonomistitVerotusta koodataan umpisolmuunKorona jättää jälkiä elämäämmeHallituksella väärä näkökulma työllistämiseenTilinpäätöksissä liikaa klappiaKovia kokeneet ja fiksut pärjäävätYrittäjät nostettiin tikun nokkaan kivitettäviksiPienet tilitoimistot voivat pelastaa SuomenYrittäjän piinakevätValmistaudu lamaan, vaikka se ei tulisikaanKassavirtalaskenta voittaa kuusi nollaAvaan kirjanpitoni ytimenKoodasin uudenlaisen kirjanpitosovelluksenHinta on tunneasia ostajalle ja myyjällePöytäkirja voi olla väärä todisteKompastuin Verohallinnon kielivirheeseenHerätys Verohallinto, elämme 2000-luvulla!Ilmasto-ongelma ei ratkea roskalaatikoillaEi saa suosia pientä tilitoimistoaPerustin osakeyhtiön ja yllätyinMiten tilitoimistot selviytyvät?Piiloverotus raskaampaa kuin avoin verotusTilitoimiston uusi suuntaOvela tilitoimistoalan valtausjuoniKirjanpitolain reliikitRahanpesun valvonta maksaa 355 euroaYrittäjiin kohdistuvaa vihapuhettaKateuden ryydittämää yrittäjien noitavainoaOsakeyhtiö on mainettaan parempiYrittäjä on monen sortin velvollinenSuomalaiset ovat tarkkoja talousasioissaHe ansaitsevat paremman työn ja elämänTilitoimistot tienhaarassa: täysautomaatio vai asiantuntijapalveluOsakepääomarajan poistamisesta tuli torsoTilinpäätökset laaditaan liian vaikeastiKuka maksaa turhan työn?Yrittäjyyden ylistäminen ei enää riitä vaan tarvitaan tekojaSuomen valtiosta on tullut digiterroristiKotitarkastajat nelihenkisiin perheisiin – onko totta?Tulevaisuudessa vain osakeyhtiöitäYötöitä kirjanpitäjille ja palkanlaskijoilleSeuraavaksi valvontakamerat kassoilleSuomen Yrittäjät nujakoi turhaan ay-liittojen kanssaPalkkaennakko ei ole palkka vaan pikavippiTulorekisterissä on päivämäärävirheHallitus mahdollistaa ihmisten säästöjen ryöstämisenKiristyvästä tietosuojasta paineita luottotietoyhtiöillePuolen vuoden musta aukko asuntoyhtiön taloudessa”Joskus tulee virheilmoitus, joka sitten häviää itsestään”Kassavirtahanke täyttää 15 vuottaTulorekisteri – kenen byrokratiaa se keventää?Aika ja raha – yrittäjän kaksi stressiäSuomen valtio tuotti taas tappiotaAllekirjoitettua tilinpäätöstä ei saa muuttaa”Kuuden euron simmi”Miksi taloushallinnon muutokset ajoitetaan vuodenvaihteeseen?Pienet tilitoimistot kyllä pärjäävät, mutta suuret…Tuntemattomat tilinpäätöskaavat suojaavat yrittäjää vainoltaMiten valvonta ”laaditaan”?Miksi yrittämisen byrokratia tuntuu kevyeltä?Arvonlisäverolaki kirjoitettiin kateuden kiimassaVerohallinto järjestää kirjanpitäjien hirttäjäiset tammikuussaSumu laskeutui Suomen talouden ylleYhdenkertainen kirjanpito kummittelee”Posti kulkee, kun Kusti polkee”Puhumattomuus on velallisen pahin virheTelia myy viestipalveluita mutta vastaa viesteihin hitaasti”Itselleen sika kiusan tekee…”Kolmen vuoden säännön anatomiaKirjanpitolaki rikkoo varovaisuuden periaatettaPyhä osinkoverotus – ”Miks kaiken pitää aina muuttua?”Vain muutos on varmaaValoa ikkunoissaOmaVero on huonompi kuin odotinPieni nainen ja iso unelmaTyö on antamista – ei ottamistaPuhelinetujen ennakonpidätykset tarpeetonta näpräämistäAuto kirjanpidossa – auto ei kirjanpidossa – auto jälleen kirjanpidossaVATT:n veroselvitys unohti tärkeimmän investointikannustimenABC-huoltamon kahvilassa on paras veroasiantuntemusMicrosoftille asiakkaat ovat vain lypsykarjaaKuudenkymmenen talousjohtajan harhainen totuusHankasalmi, Hämeenlinna, Oulu ja HelsinkiPienessä yrityksessä ihminen puhuu ihmiselleEduskunnassa saa valehdella mutta ei syyttää valehtelustaSeura-lehti: "Mikä kannustaa yrittämään?"Juha Sipilä haluaa Suomeen 110.000 uutta työpaikkaaJuuri nyt tilitoimistopalveluiden tarve kasvaa”Tämä on aivan hevon humppaa”Tekisinkö tilinpäätöksen vanhan vai uuden lain mukaisesti?
Talousteema Oy
 © Talousteema Oy 2014 – 2024